Bernts rotehodes utløp

06 mai 2004

Samfunn: En posting om SPAM (egentlig klage på Telenor)

Dette fenomenet er altfor omdiskutert, og derfor skal jeg diskutere det litt også! Men egentlig vil jeg klage litt på Telenors elendige internettabonnement. Først noen tall:

Type mail Antall
lister 1,439 (3.71%)
personlig 1,063 (2.74%)
spam 36,184 (93.53%)

Dette er altså hva jeg har fått til de tre e-postadressene jeg bruker fast de siste månedene. En er hos start.no, en hos Telenor og en hos sensewave. Antall spam per adresse var relativt likt - inntil det plutselig en dag sluttet å komme spam til start-adressa mi. Jeg var lykkelig. plutselig kunne jeg sjekke mail på mobilen - plutselig var det ikke 50-100 nye spam i innboksen min når jeg sjekket mail mens jeg var på ferie. Hvorfor? De installerte spam-filter. uten å si noe om det en gang. Det bare kom. Telenor tar 29 kr i måneden for det samme.

En sammenlikning:
Spamfilter: start 0 kr, telenor 29 kr eller noe
Hjemmesideplass: Start har 30 mb, telenor sikkert bare 10 mb
Start støtter php-script, telenor ingenting dynamisk
Support: Start minst 10 kr/min, Telenor ingenting (men hvem bruker det? Vedder på at de ikke hjelper deg med andre problemer enn oppkobling allikevel. Og det bare dersom du bruker windows med standard programvare.)
Antivirusprogramvare/brannmur: Start har ingenting (men det finnes ørten varianter gratis på nettet). Telenor har Norton internet security.
Månedsavgift start: 0 kr, telenor: 129 kr eller noe.

Jeg fatter ikke hvordan noen kan være dialup-kunde hos Telenor. Utenfor min fatte-evne. Ah, en ting til: Telenor installerer et plagsomt oppringingsprogram som garantert gjør pc-en din mer ustabil også!

Heia Start! Heia Start!