Bernts rotehodes utløp

05 desember 2004

The julekalender: Luke 4

Det er snart nyttår. Rundt nyttår pleier man ofte å lage en liste over årets beste. Jeg begynner i dag, jeg, med årets beste bok. Det vil si den boka jeg har lest i år, som jeg likte best: "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry into Values" - eller "Zen og kunsten å vedlikoholde en motorsykkel" som den heter på norsk.

Det er en filosofisk bok, den er skrevet litt på samme måte som Sofies verden, hvor du følger en far og sønnen hans på en lang motorsykkeltur - samtidig som du får ta del i tankesprangene til faren. Men i motsetning til Sofies verden er ikke dette noen historiebok, selv om vi får presentert en del av teoriene til gamle greske filosofer, så er målsetningen til forfatteren å begrunne og utdype sitt eget syn.

Boken handler om noe han kaller "Metaphysics of Quality". Han forsøker å definere kvalitet, og han gjør en god jobb. Samtidig som filosoferingen er interessant, er historien rundt spennende - jeg skal ikke gå så mye inn på handlingen, det vil bare avsløre og ødelegge allikevel. Men dette er i alle fall en bok jeg varmt kan anbefale!

En liten advarsel på slutten: Jeg kjøpte en 25-års jubileumsutgave av boka, med både en introduksjon og et langt etterord. Jeg hoppet over introduksjonen, og det er jeg fryktelig glad for! Noe av det mest spennende, som du ikke får vite før på siste side, blir nemlig avslørt der. Så gjør som meg: Begynn rett på selve boka.