Bernts rotehodes utløp

16 desember 2004

The julekalender: Luke 9

Fin og nyttig ting: Wap.

Hva er det daa?

Det er en type internettsider du kan se på mobilen. For eksempel kan du besøke wap.ssb.no og finne ut hvor mange som heter det samme som deg - overalt hvor du har mobildekning. Når du er på bussen eller ligger i senga for eksempel. Treffer du ei søt jente med et rart navn, kan du fortelle henne hvor mange som heter det samme. Vet ikke hvor lurt det er, men det går an.

wap.trafikanten.no er en genial tjeneste du kan bruke når du har lyst til å gjøre noe annet enn å løpe rundt på Østlandet. Ta buss, trikk eller tog for eksempel.

Når går det neste toget fra Gardermoen? Hvordan kommer du deg fra Majorstuen til Ås? Hvor skal du bytte buss, hvor lang tid tar det? Alt kan trafikanten hjelpe deg med. Enten når du sitter foran PC-en hjemme - men da er det kanskje ikke så interessant? - eller når du akkurat mistet bussen og lurer på når den neste går.

Har ikke mobilen din innebygget e-postklient, kan du også sjekke mail via wap. Har du start.no-adresse bruker du wap.start.no, møkkatelenoronline har sin egen side. Andre adresser kan du sjekke på wap.organizer.net.

Hvis du er i Roskilde, kan du via google sin web->wap-proxy (den oversetter altså vanlige websider til sider mobilen din kan lese) sjekke værmeldingen fra danske meteorologiske institutt, som blir oppdatert flere ganger i døgnet. Det er sjelden en hyggelig opplevelse.

Roter du litt rundt på wap.tv2.no finner du en side som lar deg sende ti gratis smser hver dag. Det er litt knot, og det kommer reklame i dem, men det er gratis. De pleier å komme med en gang også.

Til sist, en liten tanke: Det har vært skrevet ganske mye om wap. Først da teknologien kom, det store nye som skulle bli så nyttig, så om at hele greia floppet, og så om at det nå - fem år senere - endelig begynner å slå igjennom.

Forklaringene de dumme journalistene kommer med har vært at det er tjenestene som endelig har kommet, og at mobilene endelig leser wap bedre. At det gikk altfor treigt før.

Jeg tror forklaringen er at man måtte ringe et telefonnummer for å koble opp før. Da betalte man vanlig samtalepris. Da kostet det gjerne ti kroner å lese et par artikler på vg eller dabladets wapsider, og det er jo lite interessant å betale det når du kan gå i en kiosk og få hele avisa til samme prisen.

Nå bruker man gprs til å koble opp, dermed koster det vanligvis ti kroner per megabyte (hvis du ikke har et blodkontantkort) å bruke nettet. I og med at wapsider bruker utrolig lite båndbredde (spesielt hvis du har skrudd av bilder), så koster det nesten ingenting. Jeg har ikke klart å wappe for mer enn 10 kroner i måneden enda.

Wap - prøv det i dag du også! (om du har sendt eller fått en mms har du faktisk allerede gjort det, gratulerer)

2 Comments:

  • WAP kan faktisk være nyttig, men stort sett er det fremdeles ganske skuffende greier synes jeg. Min favoritt - som du også trekker fram - er wap.trafikanten.no. Dette er utvilsomt en forbilledlig WAP-tjeneste; nyttig og enkel å bruke. Nettbanken min kan jeg også bruke via WAP, noe som var _veldig_ fint da VISA-kortet mitt ble tomt på forrige ferietur. I løpet av et par minutter hadde jeg igjen dekning på kortet og kunne shoppe ufortrødent videre...

    By Anonymous Anonym, at 17. desember 2004 kl. 10:48  

  • Hei anonyme venn! I dag hadde jeg faktisk en meget god wap-opplevelse. Jeg satt på café og lurte på hva Cinemateket viste - hadde glemt å sjekke programmet.

    Kanskje det var noe fint? Trakk opp telefonen min, sjekket nettsidene dems via google sin wap-proxy, og jammen var det ikke en av tidenes beste julefilmer, It's a Wonderful Life fra 1946 som stod på programmet.

    En film jeg lenge har hatt lyst til å få med meg! Tenk det! Bra var den også.

    By Blogger Bernt, at 18. desember 2004 kl. 00:47  

Legg inn en kommentar

<< Home