Bernts rotehodes utløp

18 desember 2004

Samfunn: Spekulative nyheter på NRK

Her om dagen hørte jeg en meget overraskende nyhet på dagsnytt om morgenen.
Oljeindustrien utgjør ingen trussel mot torskebestanden langs kysten vår. Det har Havforskningsinstituttet og Rogalandsforsking funnet ut.

Det er ikke første gang jeg har hørt dem si noe som høres ut som ren diktning. Eller kanskje en godt forvrengt versjon av virkeligheten. Dette ble fremstilt - også i politisk kvarter - som revolusjonerende nyheter som ville åpne for prøveboring i alle våre mest sårbare havområder.

For noe drittpreik. Faktum er:
Rapporten er en risikoanalyse basert på et modellstudie som sammenstiller data om utbredelse av bunnfisk i Nordsjøen og simulerte utslipp av alkylfenoler fra oljeplattformene.

En simulering, altså. På unøyaktige data. Om kun enkelte aspekt ved hele problemstillingen.

Jeg kan skrive mer om rapporten. Men jeg tror ikke jeg kan skrive dwette bedre enn saken på Havforskningsinstiuttets nettsider, som kort og konsist tar hull på enhver påstand om at dette er gode nyheter.

Konklusjonen på denne historien er at også NRK kan tas for å drive med slett journalistikk. Er dette en innrømmelse? Og et bevis? (De har snakket med forskningsdirektør Ole Arve Misund)