Bernts rotehodes utløp

13 februar 2005

Film: Vinterkyss

Dette er en film med godt skuespill, god filming, bra musikk. Enhver film som spiller Jeff Buckleys versjon av Nina Simones tolkning av Leonard Cohens sang Halleluja hele to ganger har faktisk veldig bra filmmusikk, og her var resten av musikken også fin.

Jeg så den på mandag, og likte på mange måter det jeg så. Filming, skuespill og musikk var fint. Historien var til tider også fin. Men etter at filmen var slutt mistet den gnisten sin. Historien gav meg ingenting.

Filmen var faktisk spennende ganske lenge. Men det sluttet den med midt i filmen, for det var jo ingen spenningsfilm.

Jeg hadde tenkt å skrive en passe hard slakt av den her i utløpet mitt. Så finner jeg en annonse for den i Morgenbladet, med en veldig overraskende oversikt over terningkastene den hadde fått:

6 i Bergens tidende, 5 i VG, Aftenposten, Klassekampen, Dagsavisen, TV2, Nordlys, Stavanger aftenblad og Filmmagasinet. Også P2s Einar Guldvog Staalesen gav den god omtale - en fyr jeg ofte er enig med. Det er da man begynner å tvile på sine egne vurderinger - misforstod jeg alt? Var det store detaljer jeg gikk glipp av?

Tja, hvem vet. Jeg står fast ved anbefalingen min: Du trenger ikke se denne filmen. Ja, det er kult med Kristoffer Joner med bart, men det holder ikke når det finnes bedre filmer å bruke tiden på.