Bernts rotehodes utløp

15 januar 2005

Film: Livsfarlige filmanmeldelser

Hvor gøy er det å vite hvordan en film slutter? De siste månedene har jeg faktisk nesten sluttet å lese filmanmeldelser, i fare for å få filmen ødelagt av sleivete kommentarer fra anmeldere. Når jeg skriver om en film tør jeg knapt nevne noe om den i frykt for å ødelegge for andre.

Jeg hørte på Mørkets opplevelser i dag, et veldig bra filmprogram hvis anmeldelser jeg ofte er enig i. Med andre ord har de gode tips om hvilke filmer som bør sees - og hvilke du godt kan styre unna.

Men så har vi dette faktum at jeg hater å vite hvordan filmer slutter. Uansett om slutten er åpenbar, og alle vet hvordan det går til slutt, som i Romeo og Julie. Det kan jo være regissøren er teit og forandrer Shakespeares historie (legg merke til at jeg ikke avslører slutten på historien selv her!).

Nå kan du gjette hva Svanhild Seinsdotter Grov (stavemåte gjettet)(hvor har Einar Guldvog Staalesen blitt av?) gjorde. Jeg fatter ikke HVORFOR hun gjorde det, hun kunne spart seg de tre setningene uten at inntrykket av filmen ville blitt noe annerledes. Kan det være at det finnes mange folk som ringer og ber anmelderne fortelle slutten? Hadde hun problemer med å fylle sine tilmålte 20 minutter? Var det en gnom som lurte seg inn i studio og la på kommentaren etter at hun hadde redigert programmet ferdig?

Dilemma: Skal jeg ta sjansen og høre mer på programmet, med fare for at hun (eller gnomen) ødelegger flere filmer?

Noen som vet om andre filmanmeldere man skal holde seg unna? Mener å ha hørt stygge rykter om noen folk i P4. Nok en liste her ville gjort seg!

Argh!