Bernts rotehodes utløp

23 desember 2004

The Julekalender: Luke 13 / Bøker: LIES: And the Lying Liars Who Tell Them—A Fair and Balanced Look at the Right

Denne boken vil jeg påstå var den beste politiske boka jeg leste i år. Det bør kanskje nevnes at den kanskje var den eneste, men det fratar den ikke egenskapen VELDIG BRA allikevel. Al Franken skriver bedre enn Michael Moore, han er morsommere enn Michael Moore - og han får deg til å bli veldig frustrert over hvordan det står til i tøyselandet.

Så hva skriver Franken om? Det kanskje viktigste temaet hans er mediesituasjonen i USA. På folkemunne heter det seg nemlig at alle journalister er venstrevridde kommunister, "the liberal press". Franken beviser ettertrykkelig det motsatte, og her trekker han naturlig nok frem Fox News og deres lite balanserte vinkling på nyhetene. Løgner, altså.

Han skriver en del om Karl Rove. Så jeg hadde hørt en del av det som ble fortalt i filmen Bushs's brain også.

Noe av det som gjorde mest inntrykk på meg, var beskrivelsen av en grisefarm. Eller, for å være helt nøyaktig var det kloakken til grisefarmen. Denne gigantiske industrielle grisefarmen produserer faktisk like mye dritt som hele New York City. Men mens New York har minst fire kloakkrenseanlegg, har denne ingen. De har laget en gigantisk dritt-innsjø. Hvor det skjer mange spennende kjemiske reaksjoner, og noen ganger eksploderer drittsjøen i en diger geysir. Nice. Eiendomsprisene i området rundt har falt drastisk på grunn av stanken. Les Drankens beskrivelse, du!

Jeg har lånt boka til 3 andre, som har likt den. Si ifra hvis du vil stille deg i køen. Den gjør deg ikke glad, spesielt ikke med tanke på valgresultatet.

1 Comments:

  • Jeg får e-post når det kommer kommentarer, så jeg leser alle! Faktisk behøvde du aldri stille deg i kø, du stod på lista allerede.

    Egentlig skulle du fått den i jula, men så var det en fyr til som leste den. Benedicte lånte den videre, nemlig.

    By Blogger Bernt, at 14. januar 2005 kl. 00:59  

Legg inn en kommentar

<< Home