Bernts rotehodes utløp

05 oktober 2004

Nerd: Derfor er Linux/BSD bedre enn windows

  1. Skjermsparere. I Linux får du med 100 og ørten skjermsparere, blant annet en veldig autentisk utseende matrix-skjerm!
  2. grep: "Hvor skrev jeg nå xxx?"
  3. tail: Hvordan følge med på hva som skjer med min.log
  4. diff: Hva er forskjellen på disse to filene tro?
  5. du får en sånn fin kalender nede på klokka som du kan klikke på for å se hvilken dag det er
  6. Du glemmer at det er noe som heter "I agree"
  7. apt-get install program / portinstall program i stedet for google program, last ned program, dobbeltklikke på program, i agree, få masse spyware på maskina di
  8. Virus? hva er det?
  9. Spyware? Hæ?
  10. cron: Hvis du vil kjøre noe jevnlig
  11. df: hvor mye plass har jeg på disken? (hvor mange klikk i windows?)
  12. du: hvor stor er denne katalogen? (hvor mange klikk i windows?)
  13. ssh: Um, jeg må bare inn og finne en fil på maskina mi, nå mens jeg er i India
  14. Sikkerhetshullet Internet Explorer finnes ikke for Linux/BSD
  15. ssh2: Hvis du sitter på jobb, bak en slem brannmur, kan du allikevel komme inn på msn og sånn ved å starte gaim hjemmefra!
  16. pris kr 0,- (med god samvittighet og ingen stress med antipiratkopieringssperrer)

2 Comments:

  • Ja, det hadde jeg glemt! Må se å få oppdatert den lista.

    En ting til:
    - Du kan flytte/slette/skrive over filer som er i bruk. Aldri mer halvveis flyttede kataloger! Og plutselig kan du oppgradere programmer som faktisk kjører uten å stoppe dem før alt er klart - minimal nedetid.

    By Blogger Bernt, at 18. oktober 2004 kl. 01:28  

  • Filnavn har fra første stund kunnet være lange. Og du kan ha med bokstaver som ? / \ , " etc etc i navnene.

    By Blogger Bernt, at 18. oktober 2004 kl. 19:55  

Legg inn en kommentar

<< Home